nak cari rezeki jugak

Wednesday, February 6, 2013

Solat


   Untuk sesiapa yang tak solat atau selalu tinggal solat . Serius rugi giler kalo korang tak solat. Allah pernah bersumpah dalam surah Al-Asr, maksudnya :

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (103:1-3)

Amal soleh tu antaranya adalah solat. Solat diwajibkan ke atas setiap umat islam yang mukallaf .

Allah takkan rugi satu sen apa2 pun kalo kita tak solat, tapi kita la yang rugi sebab solat ni jugak untuk kebaikan kita bersama. Allah kurniakan rezeki yang melimpah-ruah , kekuatan dan kesempurnaan dekat kita tapi Dia tak mintak balasan apa pun dari kita. Dia tak mintak bayaran 2 3 juta dari kita. Tapi Dia hanya suruh kita solat dan beramal ibadat jer dekat dia. Dia hanya nak tengok kita bersyukur dengan kurnianNya. 

Effort kita tu which is solat dan amal ibadat lain tak bagi advantage apa-apa pun kat Dia, tapi tu semua bagi advantage kat kita balik. Bila kita solat kita akan dapat kekuatan iman kita tu. Kita akan dapat kekuatan kebergantungan (tawakkal) kita kepada Allah. Semua kekuatan tu  tersangat-sangatlah penting untuk kita supaya menjadi bekalan untuk terus-menerus lawan godaan dan hasutan syaitan kat dunia ni yang semakin hari semakin tah hape2 .

Sekian.
I wrote this post while day dreaming on a train.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...