nak cari rezeki jugak

Thursday, March 31, 2011

KEBEBASAN


assalamualaikum n bon nuit...


pagi tadi means kemarin (xperasan dah 31hb rupanya)
aku nak citer sket...
kemarin, waktu pagi...aku, mas n mira p aman watani untuk buat bitaqah watoni...
aku org first yg selesai urusan dari diorang ber2 sebab aku pegang segala yg ori...
lepas aku siap uh..aku p la tunggu depa kat tempat duduk yg sebelah kiri tu...
sambil tunggu tu aku makan la sikit2...lapar sangat sebab xbreakfast kt umah sebelum tu...
aku bawak bekal ok,isinya...taw x da apa....ada biskut, marshmallow,cornflake n roti jer(jadi la tu,asal dapat isi perut n xlapar)


lepas aku makan tu,ada sorang mak cik ni mai dok sebelah aku....aku agak dia bukan org sini...ye la ,sebab tempat tu pon tempat untuk buat bitoqoh watoni untuk org asing macam aku ni...
then aku tegur dia n tanya awak ni dri china ke?....pastu dia jawab, x ...aku org rusia.....then aku pon buat muka pelik sebab muka dia macam org cina...pastu dia explain kt aku dia ni bgsa mongolia...owh, baru aku teringat,mongolia ngan rusia kan jiran ja....n tak heran la, dia org rusia..





dia cakap, dia dok sini dah 4 tahun dah....dia masuk penjara sebab dadah/cocaine(aku xberapa faham sangat la,dia hisap or dia seludup)....abaikan yg tu,ni bukan point nya.....
pastu aku tanya dia,"penjara kat sini cmner?"
dia jawab,"sangat la teruk ,ada macam2 problem,kebersihan la, perkauman la,agama la,ada org kulit hitam n org morocco(mmg la ada sebab ni negara morocco kan)"
dia cakap g...dia xboleh nak terima hidup kat sini sebab org sini racist(perkauman)...aku pon dalam otak aku terfikir...'ya ka?' ....aku dok sini ok ja....aku bincang2 balik ngan kgkwan aku,baru aku perasan..org sini agak racist sket kot sebab bagi diorg agama islam hanya untuk diorg je......aku pon pernah kena tanya ngan org sini,"kamu ni islam ka?"....aku ni dalam hati,'org ni buta agak nya,aku yg pakai hijab ni dia bley tanya agama aku'....yg paling aku xley bla tu...ada yg tanya aku 'boleh mengucap x'.....sabar jer...aku taw la aku org melayu pon..xberapa pandai nak cakap arab macam org arab....tapi tolong la jangan anggap bangsa selain arab yg beragama islam ni jahil tentang agama...kami pandai jugak dalam bab agama...kami pon nak masuk syurga jugak...


ok....sambung citer, pastu makcik tu ada tanya aku,aku ni org mana,aku jawab,aku org malaysia(dalam hati serba takut nak jawab,sebab malaysia dah busuk kat mongolia..ni kes pengeboman Altantuya Shariibu punya pasal la ni) . Dia tanya,malaysia negara Islam kan?? then,aku jawab , tapi ada jugak la kristian ,buddha,hindu...aku pon ada jawab,negara aku pon ada cina  n india jugak...
#tapi makcik tu cakap mongolia musuh dengan cina la :( 


dia kata negara ni(morocco) berbeza dengan malaysia sebab malaysia ada kebebasan dalam agama tapi negara ni macam.......
betul jugak tu.....baru aku perasan,rupanya negara aku ni unik jugak...aku pon sebenarnya xboleh terima sangat dengan cara hidup kat sini.
sini semua sama ja...agama sama...bangsa sama...makanan sama....macam2 yg sama...
kalau kat malaysia banyak yg berbeza...bagus jugak sbenarnya kalau ada banyak perbezaan.....
aku bagi contoh, kedai makan,kalo kat sini aku pakai masuk ja mana2 kedai makan tanpa ada perasaa...ye la dah kata sama agama kan....tapi masih was2 g semua makan halal ke tidak sebab ada sesetengah makanan tu makanan yg diproses..macam hot dog n kasyir......lagi pon morocco ni sebelah dengan eropah jer...mesti banyak barang impot dari sana...
kalau kat malaysia,ada jugak was2 tu...tapi rasa was2 akan hilang bila masuk restoran,kedai makan n warung org islam...xyah fikir bayak kali...sedap2 pon sedap,ada banyak pilihan lagi......  
lagi pon kalau nak masuk restoran bukan islam,kena tengok ada tanda halal ke x....kedai makanan segera pon senang nak jumpa...n confirm halal punya...


pasai bangsa pulak....aku sure punya..org malaysia xkisah sangat pasal kelainan adat dan budaya...n tak buat muka pelik pon kalau nampak perbezaan tu(perbezaan adat)...
n boleh terima bgsa lain...agama pon sm jugak...janji xganggu org lain...


makcik ni jugak ada citer psal agama dia...dia bergama buddha...dia punya ketua agama adalah Dalai Lama..tapi Dalai Lama ada penganti dah sebab dia dah terlalu tua,Dalai Lama sekarang ni tinggal kat India.....pengganti dia masih muda lagi....dia pon ada tunjuk gambar ketua agama dia....





p/s: makcik ni aku lupa nak tanya dia nama apa...dia cakap dia baru keluar pnjara kemarin jugak n hari jumaat ni dia nak p spain jumpa suadara perempuan yg blajaq di sana...
harap2 makcik tu selamat sampai n hidup dia bahagia....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...